Tuesday, April 12, 2011

0 ေက်ာင္းဆိုသည္မွာ


အေတာ္ငယ္ရြယ္ျပီး အသစ္ တည္ေဆာက္ထားေသာ ေက်ာင္းတြင္ အလုပ္လုပ္ေနသည့္ ကၽြန္ေတာ္ ကုိယ့္ကို္ယ္ကို မၾကာခဏ ေမးျမန္းေလ့ ရွိသည္မွာ “ေက်ာင္းဆိုတာ ဘာကို တကယ္ေခၚတာလဲ” ဟူ၍ျဖစ္ပါသည္။

ေက်ာင္းဆိုသည္မွာမိဘမ်ားမွာ က်ယ္၀န္းၾကီးမားျပီး ေသခ်ာစြာ တည္ေဆာက္ထားသည့္ ေက်ာင္းၾကီးမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ေလ့ရွိသည္။ သူတို႔ ယံုၾကည္သည့္အတြက္ျဖစ္၏။ ဤသို႔ ယုံၾကည္ ကိုးစားသည္မွာလည္း အစဥ္အလာအရ လက္ခံထားရွိသည့္ (ေက်ာင္း က်ယ္၀န္း ၾကီးမားျခင္း၊ ေက်ာင္း အေဆာက္အအံုႏွင့့္ ပစၥည္းမ်ား ျပည့္စံုကံုလံုျခင္း၊ သင္ယူျခင္း-သင္ၾကားျခင္းနည္းလမ္းမ်ား၊ ေက်ာင္းသားမ်ားအေပၚ အျမင္သေဘာထားမ်ား၊ သင္ယူပံုမ်ား၊ စာေမးပြဲေအာင္ခ်က္ စသည္ျဖင့္..) အခ်က္မ်ားအရ ေက်ာင္းၾကီးမ်ားမွာ အျမဲတမ္းလိုလို ျပည့္စံုေနေလသည္ ဟူ၍ျဖစ္သည္။ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွသည္မွာ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ အျမင့္မားဆံုးႏွင့္ အဓိပၸါယ္ျပည့္၀ေသာ သင္ယူျခင္းအတြက္ အစဥ္သျဖင့္ မမွန္ကန္ႏုိင္ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ ေက်ာ္ ကာလမ်ားအတြင္း ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ သင္ယူ ေလ့လာျခင္းႏွင့္ သိမႈနယ္ပယ္ဆိုင္ရာ သိပံၸေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားအရ အစဥ္အလာအရ တည္ရွိေနသည့္ ေက်ာင္းဖြဲ႔စည္းပံု၊ တည္ေဆာက္ပံုတို႔မွာ သင္ယူေလ့လာျခင္း အတြက္ အဆင္ေျပမႈ အနည္းဆံုး ျဖစ္ေနေတာ့သည္။ ဤတြင္ေမးခြန္းထုတ္စရာ ရွိလာပါသည္။ “ေက်ာင္းဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္း”။

စနစ္တက် ဖြဲ႔စည္း တည္ေဆာက္ထားရွိျပီး “ပညာတတ္- လူတတ္ ဂ်ီးနီးယပ္စ္” အနည္းစုက အၾကံျပဳထားခ်က္မ်ားအရ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ အယူအဆ တစ္ခုေတာ့လည္း မဟုတ္ႏိုင္ပါ။ အျမဲ ထာ၀စဥ္ေျပာင္းလဲေနသည့္ ကမၻာၾကီး အတြင္းက အျခားအရာမ်ားနည္းတူ “ေက်ာင္း” ဆိုေသာ အယူအဆမွာလည္း အၾကီးအက်ယ္ ေျပာင္းလဲခဲ့ျပီးျဖစ္ပါ၏။ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ေက်ာင္းဖြဲ႔စည္းမႈ အကန္႔အသတ္တို႔ကို ေက်ာ္လြန္ခဲ့ျပီး ျဖစ္သည္သာမက လူသား၏ စိတ္ႏွလံုးတြင္ လုပ္ကိုင္လိုသည့္ ဆႏၵအားလံုးကိုလည္း လက္လွမ္းမီႏိုင္ျပီ ျဖစ္ေလသည္။ တနည္းဆိုရေသာ္ “ေက်ာင္းေနျခင္း” မွာ ရွင္သန္ျခင္း၊ ဘ၀ႏွင့္ပင္ ထပ္တူက်ေနေတာ့သည္။ စဥ္ဆက္မျပတ္ ပညာေရး၊ ဘ၀တစ္တသက္တာ ပညာေရး၊ ပညာေခတ္၏ ပံုရိပ္မ်ား၊ အသိပညာကို ကုိယ္တုိင္ တည္ေဆာက္ျခင္း အယူအဆတို႔ႏွင့္ စာသင္ေက်ာင္းတို႔ကိုလည္း ဆက္စပ္ရပါေတာ့မည္။ ကၽြန္ေတာ္၏ အျမင္အရဆိုရေသာ္ ဤေျပာင္းလဲေနေသာ ကာလမ်ားတြင္ ေက်ာင္းကို “ေက်ာင္း” ဟူ၍ ေခၚဆိုႏိုင္ေစသည္မွာ ေအာက္ပါ အခ်က္မ်ားပင္ျဖစ္သည္ဟု ထင္ျမင္မိေလသည္။

၁။ ေျပာင္းလဲတိုးတက္ေနျခင္း - အစဥ္အျမဲ ေျပာင္းလဲ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္ႏိုင္စြမ္းႏွင့္ လက္ေတြ႔လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ဆန္းသစ္တီထြင္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ျခင္း၊ ပညာသင္ယူျခင္းအေပၚ အျမင္သေဘာထားမ်ားကို ဆန္းသစ္ႏိုင္ျခင္း။

၂။ အခ်က္အလက္မ်ားအေပၚ မူတည္ျပီး လက္ေတြ႔ လုပ္ေဆာင္ျခင္း - “ထိုသို႔ေျပာၾကျခင္း၊ ဤသို႔ ခံစားရျခင္း စသည္တုိ႔ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီလို လုပ္ၾကပါတယ္” ဟူ၍ လုပ္ေဆာင္ျခင္းမ်ားထက္ သက္ေသ အေထာက္အထားမ်ား၊ တိက်ေသာ အခ်က္အလက္မ်ား ခုိင္မာမႈအရ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တို႔ကို ခ်မွတ္ျခင္း။

၃။ ဆရာဆရာမမ်ား၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၊ မိဘမ်ား၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ား၊ ရပ္ရြာလူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ စီးပြားလုပ္ငန္းမ်ား၊ စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား စသည္တို႔ အၾကားတြင္ ညိွႏိႈင္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္း - ဤလူမ်ားအားလံုးမွ ေက်ာင္းဟူသည္ သီးသန္႔ တည္ရွိေနျပီး ကေလးမ်ား၊ ဆရာဆရာမမ်ားႏွင့္သာ သက္ဆိုင္သည္ဟု အျမင္ မရွိသင့္ပါ။ ဖြင့္လွစ္ထားရွိသည္ဟု ေက်ာင္းကိုိ မျမင္ၾကရန္၊ “ေက်ာင္း” ဆိုသည္မွာ ရွင္သန္ေနေသာဘ၀ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္ဟူ၍ နားလည္ထားၾကရန္၊ ဘ၀ရွင္သန္ျခင္းမွာ ရပ္ရြာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အစိတ္အပိုင္း အားလံုးႏွင့္ ယွက္ႏြယ္ဆက္စပ္၍ ေနထိုင္ၾကရျခင္း။

၄။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ခ်မွတ္ရာတြင္ အားလံုးပါ၀င္ျခင္း - ေက်ာင္းၾကီးမ်ားမွာ သီးသန္႔ ရွိေနတတ္ျခင္းတြင္ နာမည္ၾကီးတတ္သည္။ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ေခါင္းေဆာင္ပိုင္း အာဏာပိုင္မ်ားမွ ခ်မွတ္ထားရွိျပီး အျခားသူမ်ားအေနျဖင့္ ဤဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား၏ သင့္တင့္ ေလ်ာက္ပတ္မႈႏွင့္ ထိေရာက္မႈတို႔ကို ေမးခြန္း မထုတ္ဘဲ လုိက္နာရန္သာ ေမွ်ာ္လင့္ထားရွိသည္။ ေက်ာင္းပညာေရးႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ အေထာင္အေသာင္း အစိတ္အပိုင္း အသီးသီးအၾကား ပံုမွန္ ဆက္သြယ္မႈ ျပဳႏိုင္ျခင္းမွာ ေျပာင္းလဲတိုးတက္လိုသည့္ ပညာေရးဌာနမ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ား၊ တကၠသိုလ္မ်ား၏ ေအာင္ျမင္ရျခင္းတြင္ အဓိကက်ပါသည္။

၅။ လားရာအျမင္ထားရွိ လုပ္ေဆာင္ျခင္း (ျမင္ကြင္းက်ယ္ကို ရႈျမင္ျခင္း) - ေက်ာင္းၾကီးမ်ားသည္ သူတို႔ ရရွိထားသည္ အဆင့္အတုိင္း အေျပာင္းအလဲမရွိထားလိုၾကသည္။ “အကယ္၍ တစ္ခုခုဟာ ေကာင္းေနတယ္၊ အလုပ္ျဖစ္ေနတယ္ဆုိယင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အဲဒါကို သိမ္းဆည္းထားတယ္” - ဤသည္မွာ အေျခခိုင္ျပီးျဖစ္သည့္ ေက်ာင္းၾကီးမ်ား၏ ေဆာင္ပုဒ္လို ျဖစ္ေနေလသည္။ အကယ္၍သာ ေက်ာင္း၏ လားရာအနာဂတ္ကို ေမးျမန္းၾကည့္ခဲ့ပါမူ ၀န္ထမ္း အမ်ားစုႏွင့္ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားမွ ေျဖဆိုႏုိင္ျခင္း မရွိပါ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သူတို႔သည္ “ဤေနရာ၊ ဤအခ်ိန္” တြင္သာ ရွင္သန္ ေနေလျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ပါ၏။ “အနာဂတ္” သည္ ပစၥဳပၸန္ကို ေရွ႔ေဆာင္ျခင္းမရွိပါေလ။ အတိတ္ကသာ ေရွ႔ေဆာင္ေနေလသည္။ အတိတ္ႏွင့္ မ်က္ေမွာက္ပစၥဳပၸန္တို႔ အေရးၾကီးေသာ္ျငားလည္း တိုးတက္ ေျပာင္းလဲလိုသည့္ ေက်ာင္းမ်ားမွာမူ “အနာဂတ္လားရာ” ႏွင့္ ျမင္ကြင္းက်ယ္ ရႈျမင္မႈကို အာရံုစိုက္ပါသည္။ ကေလးမ်ား၏ အနာဂတ္ဘ၀မ်ား ရွင္သန္ႏုိင္မႈအတြက္ ျပင္ဆင္ေပးရမည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ဤသည္မွာ ဒီမိုကေရစီ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ေပၚထြန္းေရးႏွင့္ ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ အဓိပၸါယ္ ျပည့္၀ေသာ သင္ယူမႈ အေတြ႔အၾကံဳမ်ားကို ျဖည့္ဆည္း ေပးႏုိင္ရန္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။

သိန္းႏိုင္(ေမာကၡပညာေရးမဂၢဇင္း)

0 comments:

Post a Comment

လာေရာက္လည္ပတ္ၾကေသာ မိတ္ေဆြတို႕ရဲ႕အျမင္မ်ားလည္း ေရးႏိုင္ပါတယ္

 

Copyright © 2009 ေဒါင္းမာန္ဟုန္. All rights reserved.