Wednesday, August 5, 2009

0 အနာဂတ္ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ လူငယ္မ်ား၏တာ၀န္ အပိုင္း(၄)


Socrates (Greek, BC-470~399)

တည္ေထာင္သူ - Socrates (BC 470~399)
ဂရိအေတြးအေခၚပညာရွင္

လူမ်ဳိး - ဂရိလူမ်ဳိး၊ အေနာက္တိုင္းအေတြး
အဓိကေဖၚထုတ္ခ်က္ - ကိုယ္က်င့္သိကၡာ၊ ဆင္ျခင္တံုတရား
Name -
Birth - ca. 470 BC
Death - 399 BC
School/ Tradition - Classical Greek, Socratic School

Main interests - Epistemology, Ethics
Notable ideas - Socratic Method, Socratic irony
Influences - Anaxagoras, Parmenides, Prodicus, Diotima
Influenced - Plato, Aristotle the rest of Western Philosophy

Socrates Method
ဆိုကေရးတီးစ္၏ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာနည္း


ဆိုကေရးတီးစ္၏အဆိုအရ လူသားမ်ားအေနျဖင့္ စစ္မွန္ေသာအသိပညာကိုကရွိႏိုင္သည္။ လူသည္ မိမိ၌ရွိ ေသာ ဆင္ျခင္ဥာဏ္ကိုမွန္မွန္ကန္ကန္အသံုးခ်တတ္လာလွ်င္ မိမိကိုယ္တိုင္၏ သေဘာသဘာ၀ကို၎၊ မိမိကို၀န္းရံ ေနေသာ စၾကာ၀ဠာႀကီး၏ သေဘာ သဘာ၀ကို၎ ဓမၼဓိဌာန္က်က် သိျမင္နားလည္လာမည္ဟု ခံယူတင္ျပခဲ့၏။

ထိုသို႔လွ်င္ စစ္မွန္ေသာအသိပညာကိုရရွိႏိုင္ရန္အတြက္ ဆိုကေရးတီးစ္က-

နည္းသစ္ (၂)မ်ဳိးကိုတင္ျပခဲ့ပါသည္။

1.ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာနည္း (The Method of Analysis)
2.ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္နည္း (The Method of Speculation) တို႔ျဖစ္ေပသည္။


၁. ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာနည္း
The Method of Analysis

ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာနည္းသည္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုျခင္းႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ၎၏အျမင္အေပၚတြင္ အေျခခံထားေသာ နည္းေဗဒ ျဖစ္ သည္။ ဤနည္းအားျဖင့္ အရစၥတိုတယ္က ျခံဳယူဆင္ျခင္မႈ အေျချပဳဟု အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုနည္း (Inductive Definition) ဟုေခၚဆိုခဲ့သည္။ ၎၏အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာ အႂကြင္းမဲ့စစ္မွန္ေနေသာ ေယဘူယသေဘာတရားတခု (Concept) ကိုသိရွိလာရန္ ရည္ရြယ္သည္။
ဥပမာအားျဖင့္ လူတို႔သည္ ေ၀ါဟာရတခုကို အနက္အဓိပၸါယ္အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ အသံုးျပဳေလ့ရွိၾကသည္။ ထိုကဲ့သို႔ ကြဲျပားျခားနား စြာသံုးစြဲေနေသာေၾကာင့္ ၎ေ၀ါဟာရ (သို႔) ၎သေဘာတရားႏွင့္ပတ္သက္၍ အျငင္းပြါးမႈ အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖစ္ေပၚလာေစသည္။ သို႔ႏွင့္စစ္မွန္ေသာ အသိကို မသိဘဲျဖစ္ေနသည္ဟုဆိုပါသည္။

ဆိုကေရးတီးစ္၏အလုိအရ ဤသို႔လွ်င္ တေယာက္တမ်ဳိးစီ အနက္ဖြင့္ေနၾကမည္ဆိုပါက အမ်ဳိးမ်ိဳးေသာ သေဘာ တရားမ်ားသာ ေဆာင္ေနေပလိမ့္မည္။ ၎အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ဆင္ျခင္မႈျဖင့္ ေသခ်ာစြာ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ဆန္းစစ္လိုက္ပါက ၎တို႔ ထက္ သာလြန္ေသာ၊ စစ္မွန္ၿပီး ၎တို႔အားလံုး အက်ဳံုး၀င္လွ်က္ရွိေသာ ေယဘူယ် သေဘာတရားတခုကို မုခ်ရရွိလာ မည္ဟု ခံယူခဲ့သည္။
တနည္းဆိုရေသာ္ လူသားတဦးခ်င္း၏ တခုစီတခုစီေသာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာလာရာမွ တဆင့္ လူသားအားလံုးအတြက္ ပေလတို၏ (Laches) အမည္ရွိေသာ အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးခ်က္ (Dialogue) တြင္ ဆိုကေရးတီးစ္ကိုယ္တိုင္ ဤနည္းကိုအသံုးျပဳခဲ့ေၾကာင္းေတြ႕ရပါသည္။ ဤေဆြးေႏြးခ်က္တြင္ ဆိုကေရးတီးစ္ကိုယ္တိုင္ အမွန္တကယ္ ပါ၀င္ခဲ့၍ ၎ေဖၚျပလာေသာ နည္းေဗဒႏွင့္ အယူအဆမ်ားသည္ ဆိုကေရးတီးစ္၏ နည္းေဗဒႏွင့္ အယူအဆမ်ားျဖစ္သည္ဟု သုေတသီမ်ားက ခံယူထားပါသည္။
ဤေဆြးေႏြးခ်က္မ်ား၌ ရဲ႕ရင္ျခင္း (Courage) ႏွင့္ပတ္သက္၍ ဆိုကေရးတီးစ္က ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာကာ ေ၀ဖန္ သံုးသပ္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ရဲ့ရင္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ စစ္မွန္ေသာအနက္အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို ဤအခန္းထဲ၌ ဆိုကေရးတီးစ္ကိုယ္တိုင္ မေျဖၾကားခဲ့ေပ။ သို႔ေသာ္ ဆိုကေရးတီးစ္ ကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ဆိုကေရးတီးစ္ ခံယူခဲ့ေသာ အျမင္သည္ ပေလတိုေရးသားခဲ့ေသာ (The Republic) တြင္ ရဲရင့္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ၎အျမင္သည္ေပၚလြင္ထင္ရွား လာခဲ့ေပသည္။

ဆိုကေရးတီးစ္ႏွင့္ ပေလတို ႏွစ္ေယာက္စလံုး၏အလိုအရ "ရဲရင့္ျခင္း" ဟူသည္မွာ "အသိပညာ" ပင္ျဖစ္သည္။
(Courage is Knowledge) ျဖစ္၏။


၂. ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္နည္း
The Method of Speculation

ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္နည္းတို႔မွာ ေတြးဆခ်က္ (Hypothesis) ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ၎၏အျမင္အေပၚတြင္ အေျခခံ လွ်က္ တင္ျပထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဤနည္းသည္ သဘာ၀သိပၸံမ်ား၌ ယေန႔ထက္တိုင္ေအာင္ပင္ အသံုးျပဳလွ်က္ေနရ ေသာနည္းျဖစ္သည္ဟု မ်က္ေမွာက္အေတြးအေခၚပညာရွင္မ်ားကခံယူထားၾကပါသည္။ ၎ကို ေတြးဆဆင္ျခင္နည္း (The Method of Speculation) ဟူ၍ေခၚဆိုသက္မွတ္လာၾကသည္။

ဆိုကေရးတီးစ္၏အလုိအရ အရွိေလာက၌ ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ အေၾကာင္းအခ်က္ အားလံုးတို႔ကို အာ႐ံုသိျဖင့္ ခံစား သိရွိႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။ အာ႐ုံသိသည္ ၀ိေသသအသိမ်ားကိုသာ ေပးစြမ္းႏိုင္ရွိသျဖင့္ အျဖစ္အပ်က္မ်ား၏ ေယဘူယ် သေဘာတရားကိုပင္ ေပးစြမ္းႏိုင္ျခင္းမရွိေပ။
အထက္ေဖၚျပပါ နည္းႏွစ္မ်ဳိးအနက္မွ ပထမနည္းျဖစ္ေသာ ခဲြျခမ္းစိတ္ျဖာနည္းအား ဆိုကေရးတီးစ္နည္း၊ တနည္း အား ျဖင့္(Socrates Method) ဟူ၍ အမ်ားအားျဖင့္ေခၚဆိုရည္ၫြန္းခဲ့ၾကပါသည္။ အမွန္အားျဖင့္ ဆိုကေရးတီးစ္အသံုးျပဳ ခဲ့ေသာ သိပံုသိနည္းမွာ တမ်ဳိးတစားတည္းမဟုတ္ဘဲ ႏွစ္မ်ဳိးႏွစ္စားရွိေၾကာင္း အသံုးျပဳခဲ့ေၾကာင္းအား အထူးမွတ္သား ရန္ျဖစ္သည္။

ဤထက္ပါနည္းႏွစ္မ်ဳိးႏွစ္စလံုးကိုဆန္းစစ္ျခင္းျဖင့္ ဆိုကေရးတီးစ္သည္ အာ႐ုံသိထက္ ဆင္ျခင္သိကို ပို၍ ဦးစားေပးခဲ့ေသာ ေတြးေခၚပညာရွင္တဦးျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါသည္။ ထိုသို႔ဦးစားေပးေတြး ေခၚခဲ့ေသာေၾကာင့္ ၎၏တပည့္ ပေလတို လက္ထက္တြင္ အာ႐ုံသိျဖင့္သိျခင္းသေဘာတရားသည္ေမွးမွိန္းသြားၿပီး ဆင္ျခင္သိျခင္းသေဘာ တရားမွာ ပိုမိုႀကီးမားခိုင္မာစြာျဖင့္ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေလသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ပေလတိုသည္ ဆင္ျခင္သိျဖင့္ ေတြးေခၚျခင္းအား တဘက္စြန္းသို႔ေရာက္သည္တိုင္ေအာင္ ဦးစား ေပးခဲ့ ေသာေၾကာင့္ ဤေလာကကိုပင္ စစ္မွန္ေသာေလာက မျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္းျငင္းဆိုလာခဲ့ေလသည္။
မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ ဆိုကေရးတီးစ္နည္းမ်ားသည္ ၎မတိုင္မီေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ ဂရိေတြးေခၚရွင္မ်ား၏ နည္းမ်ားထက္ ပိုမိုစနစ္က်စြာ ေတြးေခၚတင္ျပထားေသာနည္းမ်ားျဖစ္သည္ဟု ပညာရွင္မ်ားကဆိုပါ၏။



0 comments:

Post a Comment

လာေရာက္လည္ပတ္ၾကေသာ မိတ္ေဆြတို႕ရဲ႕အျမင္မ်ားလည္း ေရးႏိုင္ပါတယ္

 

Copyright © 2009 ေဒါင္းမာန္ဟုန္. All rights reserved.