Saturday, September 8, 2012

0 စြမ္းေဆာင္ရည္အခက္အခဲျဖစ္ေနေသာ ျမန္မာႏို္င္ငံ

(3 September2012 ရက္စြဲပါ Asia Times Online မွ David I Steinerg ေရးသားေသာ Capacity dilemma in Myanmar ကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္။)

ျမန္မာႏိုင္ငံ ျမင္ကြင္းေပၚတြင္ ေသခ်ာစြာ ေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားေရာ ပါဝင္ေနၾကသည့္ သူမ်ားပါ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၏ လက္ရွိျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းမ်ားအေပၚ သေဘာမတူညီမႈမ်ား ႀကီးႀကီးမားမား ရွိေနျခင္းမွာ ျဖစ္ေပၚေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ ၎တို႔၏ အေရးပါမႈ ပါဝင္ႏိုင္မႈႏွင့္ ရွည္ၾကာႏိုင္မႈ တို႔လည္း ပါဝင္သည္။

ထို႔အထဲတြင္ အေရးယူႈကို ေထာက္ခံသူမ်ားေရာ မေထာက္ခံသူေရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး စည္း႐ိုး၏ႏွစ္ဖက္မွ အတြင္းလူမ်ားႏွင့္ စိတ္ဝင္စားေသာ အစိုးရ အမ်ိဳးမ်ိဳး ပါဝင္သည္။ သို႔ေသာ္အားလံုးက တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း နီးပါးသေဘာတူညီၾကေသာ ကိစၥတစ္ရပ္မွာ ျမန္မာႏို္င္ငံရွိ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား သည္ လုံေလာက္ေသာ စြမ္းရည္မရွိဟူေသာ ကိစၥရပ္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။

ဦးသိန္းစိန္ႏွင့္ အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔သည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ သီးျခားစီ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပုဂၢိဳလ္ေရးအရ ေသာ္လည္းေကာင္း အတူတကြ ေသာ္လည္းေကာင္း လိုအပ္လွသည္။

သို႔ေသာ္ ၎တို႔၏တစ္ကိုယ္ရည္ စြမ္းရည္ျဖင့္ မလံုေလာက္ပါ။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ကိုနယ္ပယ္စံုတြင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ႏွင့္ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား တည္ေဆာက္ရာတြင္ ေလ့က်င့္သင္ၾကားမႈ လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ ေခတ္မီကၽြမ္းက်င္မႈမ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးသည္ ကိုယ္ေတြ႔ႀကံဳရမည့္ သက္ေသသာဓက မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ “ေလ့က်င့္သင္ၾကားေရး” ဟူေသာ စကားလံုးမွာ ယေန႔ျမန္မာႏို္င္ငံတြင္ လုပ္ေဆာင္သင့္သည့္ လုပ္ငန္းတစ္ခုျဖစ္သည္။ တစ္စံုတစ္ဦးသည္ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးႏွင့္ ေခတ္မီေအာင္ တည္ေဆာက္ေရးကို စိတ္ဝင္စားသည္ဆိုပါက ထိေရာက္ေသာ ပညာေရးစနစ္၊ က်န္းမာေရး ဝန္ေဆာင္မႈ၊ အေျခခံ အခ်က္အလက္ႏွင့္ သတင္းအခ်က္အလက္ ေခတ္မီမႈ၊ အဆင့္ျမင့္လက္နက္ႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းျဖင့္ ဆက္ဆံေရးႏွစ္ခုစလံုးကို နားလည္ေသာ စစ္တပ္၊ စသည့္က႑မ်ားႏွင့္ အျခားက႑မ်ားတြင္ နည္းစနစ္၊ ဥပေဒမ်ားသည္ ေဟာင္းႏြမ္းျခင္း၊ အကန္႔အသတ္ႏွင့္ ရွိျခင္းတို႔အျပင္ လံုးဝမရွိျခင္း တို႔ပင္ ရွိသည္။

လူ႔စြမ္းရည္ တည္ေဆာက္ျခင္းသည္ ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရႏွင့္ဆိုင္ေသာ အကူအညီ သို႔မဟုတ္ အစိုးရမဟုတ္ေသာ အစီအစဥ္မ်ား အတြက္ ႀကီးမားေသာ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု ပါဝင္ေနသည္။ အဆိုပါ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေရး အစီအစဥ္မ်ားသည္ ကာလရွည္ေသာ္လည္းေကာင္း ကာလတို ေသာ္လည္းေကာင္း ရွိပါမည္။ ျပည္တြင္းတြင္ ေသာ္လည္းေကာင္း ရွိႏိုင္သည္။ ႏို္င္ငံေတာ္မွလည္းေကာင္း၊ ပုဂၢလိက အဖြဲ႔အစည္းမ်ားမွ လည္းေကာင္း ေငြေၾကးေထာက္ပံ့မႈ ရရွိႏိုင္သည္။အဆိုပါေလ့က်င့္ သင္ၾကားမႈမ်ားမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အနာဂတ္အတြက္ အသက္တမွ် အေရးပါသည္ဟု က်ယ္ျပန္႔စြာ႐ႈျမင္ၿပီး၊ ယခုမွ စတင္ေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား အတြက္ ထိေရာက္မႈ ရွိေစမည္ ျဖစ္သည္။

အဆိုပါ အစီအစဥ္မ်ားကို ကတိအတိုင္း အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏုိင္ျခင္း၊ ရွိမရွိႏွင့္ ပတ္သက္၍ စိုးရိမ္ပူပန္ျခင္း မ်ားအတြက္ အေၾကာင္းျပခ်က္ မ်ားရွိသည္။ ျမန္မာ့အေရးကို ေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားႏွင့္ ပါဝင္ေနသူမ်ား သို႔မဟုတ္ ေခတ္မီျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုတက္ေရး လုပ္ေဆာင္ေနေသာ မည္သည့္ တိုင္းျပည္မဆို ေကာင္းစြာ သေဘာေပါက္သင့္သည့္ အခ်က္မွာ သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ စီးပြားေရးတြင္ မွားယြင္းစြာ ပစ္မွတ္ထား ခဲ့မႈမ်ားႏွင့္ အားနည္း ေသာ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား ၊အျခားပံုစံျဖင့္ အကူအညီေပးမႈမ်ား ျဖစ္သည္။

ေခါက္႐ိုးက်ိဳး ေနေသာပံုစံမွာ အကူအညီေပးေရး အစီအစဥ္မ်ားကို ေရးဆြဲၿပီး စတင္လုပ္ေဆာင္ ၿပီးမွသာ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေရးကို အစီ အစဥ္အတြင္း ထည့္သြင္းခဲ့သည္။

ထို႔ေၾကာင့္မၾကာခဏ ျဖစ္ေပၚတတ္သည္မွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး မူဝါဒ၊ အစီအစဥ္ သို႔မဟုတ္ စီမံကိန္းကို စတင္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းႏွင့္ ထိ ေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျခင္းၾကားတြင္ မၾကာခဏ ရပ္ဆိုင္းရျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚတတ္သည္။ ေနရာတိုင္းတြင္ လူမ်ားမွာ ေလ့က်င့္သင္ၾကားမႈ လိုအပ္သည္။ ျမန္မာႏို္င္ငံကဲ့သို႔ ဆယ္စုႏွစ္ငါးခုခန္႔ စစ္တပ္၏ ဆက္တိုက္အုပ္ခ်ဳပ္မႈမွ ႏိုးထလာေသာ အထီးက်န္ႏိုင္ငံတြင္ ပို၍ပင္ လိုအပ္သည္။

စြမ္းေဆာင္ရည္နိမ့္က်ေနေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဘာေတြျဖစ္ေနသလဲ။ ဤေနရာတြင္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔သည္ မကြယ္မဝွက္ပြင့္ပြင့္ လင္းလင္း ေဖာ္ထုတ္ေျပာၾကားရန္ လိုသည္။ သတင္းအခ်က္အလက္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး နည္းပညာႏွင့္ ေခတ္သစ္ေဆးပညာ အပါအဝင္ နယ္ပယ္မ်ားတြင္ ဆန္းသစ္ လာမႈမ်ား ရွိျခင္းေၾကာင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီးေသာ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ပင္ ေလ့က်င့္သင္ၾကားမႈမွာ လိုအပ္ေနဆဲျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တစ္ခ်ိန္က အဆင့္အတန္း ျမင့္မားေသာ ပညာေရးစနစ္ရွိခဲ့သည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္မ်ားစြာက အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ အေကာင္းဆံုးတကၠသိုလ္ ရွိခဲ့ပါသည္။ ထိုသို႔ေသာ တစ္ခ်ိန္က ဂုဏ္ယူစရာမ်ားမွာအာလံုးနီးပါး ၿပိဳပ်က္ခဲ့ရၿပီ ျဖစ္သည္။

စစ္ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေနဝင္းသည္ ၁၉၆၂မွ ၁၉၈၈ကာလ ဆိုရွယ္လစ္ခတ္တြင္ အေတြးအေခၚ ပိုင္းဆိုင္ရာ ကန္႔သတ္မႈ မ်ားကို ျပင္းထန္စြာ လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္။ ထိုစဥ္က ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေျမာက္ကိုးရီးယား သို႔မဟုတ္ အယ္လ္ေဘးနီးယားတို႔ေလာက္ အထီးက်န္ မျဖစ္ခဲ့ေသာ္ လည္း အေရးပါေသာ စဥ္းစားေတြး ေခၚမႈ ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ အဆက္အသြယ္မ်ားကို ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိျဖင့္ ပိတ္ပင္ခဲ့သည္။ တံခါးပိတ္ထားေသာ ကာလအတြင္း ႏို္င္ငံတကာ စာေပမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေလ့လာျခင္းကို လည္းတားျမစ္ထားသည္။

ထို႔ေနာက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ ႏို္င္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားေရးႏွင့္ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ေကာင္စီ သည္အေတြးေခၚပိုင္းဆိုင္ရာ တြင္ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။သို႔ေသာ္ သတင္းႏွင့္ စာအုပ္ ထုတ္ေဝျခင္း၊ စာအုပ္မ်ားတင္သြင္းျခင္းဆိုင္ရာ မူဝါဒမ်ားတြင္ တင္းၾကပ္ေသာ ဆင္ဆာမ်ားခ်မွတ္ထားခဲ့သည္။

ၿပီးခဲ့သည့္လက သတင္းဂ်ာနယ္မ်ား စာေပစိစစ္ေရးသို႔ ႀကိဳတင္ တင္ျပစရာ မလိုေတာ့ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့မႈအေပၚ အမ်ားက က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ႀကိဳဆို၍ အေကာင္းျမင္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ လြတ္လပ္စြာေဖာ္ထုတ္ခြင့္ႏွင့္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ဖြဲ႔စည္းခြင့္ ဆိုင္ရာမ်ားတြင္ အမ်ိဳးသား လုံၿခံဳေရးကို ဦးစားေပးေသာ ဥပေဒအမ်ားအျပားမွာ ယခင္အတိုင္း ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။

ေတြးအေခၚပိုင္းဆိုင္ရာ ႏွင့္ဆင္ဆာကိစၥ ျပႆနာမ်ားမွာ အစိုးရက ေက်ာင္းသားမ်ား ေခါင္းေဆာင္ေသာ ႏို္င္ငံေရးႏွင့္ လူမႈေရး မၿငိမ္မသက္မႈမ်ားကို ေၾကာက္ရြံ႕ၿပီး တကၠသိုလ္မ်ား၊ အထက္တန္းေက်ာင္း မ်ားကို ပင္အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ ပိတ္ပင္ထားမႈ ကပိုမို၍ ဆိုးရြားေစသည္။ ဆရာမ်ား၏ လုပ္ခမွာ လည္းနည္းပါးလွေသာေၾကာင့္ ျပင္ပတြင္ စာမသင္ရဟု ကန္႔သတ္ထားေသာ္လည္း ေနာက္ဆံုးတြင္ တိတ္တဆိတ္ အျပင္တြင္စာသင္ၾကား ခဲ့ၾကရသည္။ အဂတိလိုက္စားမႈမ်ားမွာလည္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သက္ေသျပစရာမ်ားရွိ ေနသည္။ ယခုအခ်ိန္အထိ ရာစုႏွစ္တစ္ဝက္ခန္႔ ပညာေရးက ဦးေဆာင္ေသာ တိုးတက္မႈမ်ားမွာ ထိထိေရာက္ေရာက္ ေပ်ာက္ဆံုးလ်က္ရွိၿပီး အားလံုးနီးပါး ဖ်က္ဆီးခံခဲ့ရသည္။

၁၉၈၈ခုႏွစ္ အေရးအခင္းၿပီးကတည္းက ပ်က္စီးရသည့္ အေၾကာင္းအရင္းမ်ား အတြက္ အသစ္စဥ္းစားရမႈ မ်ားရွိလာသည္။တိုးတက္မႈမရွိျခင္းမ်ား အတြက္အားလံုးတြင္ တာဝန္ရွိသည္။၁၉၉၃ေနာက္ပိုင္းတြင္ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယ မွလြဲ၍ျမန္မာအစိုးရတာဝန္ရွိသူမ်ား ႏွင့္စီမံကိန္းေရးဆြဲသူမ်ားကို ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးမႈ ျပဳလုပ္ႏိုင္ေသာ ႏိုင္ငံနည္းပါးခဲ့သည္။

ဥေရာပသမဂၢႏွင့္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုတို႔သည္ အေရးယူမႈမ်ား ခ်မွတ္ကာ ဂ်ပန္ကဲ့သို႔ေသာ ႏို္င္ငံမ်ား ကိုလည္းတရားဝင္အကူအညီေပးမႈမ်ားရပ္ဆိုင္းရန္ဖိအားေပးခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၊ပညာရွင္မ်ားကို ေလ့က်င့္ေပးျခင္းသည္အမ်ားလက္မခံေသာအစိုးရကိုအားေကာင္းလာေအာင္လုပ္ေပးသည့္ႏွယ္ ျဖစ္သည္ဟု ေဝဖန္သူမ်ားက ျငင္းခ်က္ထုတ္ၾကသည္။ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားမွ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ မဆိုင္ေသာ ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ လူငယ္မ်ားကို အဆင့္ျမင့္ အထူးကၽြမ္းက်င္မႈမ်ား ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးျခင္းသည္ စစ္အစိုးရကို ပိုမိုအားေကာင္းေစမည္ ျဖစ္ၿပီး မေကာင္း ေသာ အစိိုးရတစ္ခုကို တရားဝင္ အသိအမွတ္ ျပဳသည့္သဖြယ္ ျဖစ္မည္ကုိ စိုးရိမ္ၾကသည္။

အီးယူႏွင့္ အေမရိကန္သည္ အထူးသျဖင့္ တပ္မေတာ္ဟုေခၚေသာ စစ္တပ္ႏွင့္ ျမန္မာႏို္င္ငံအေပၚ အထီးက်န္ပစ္ထားခဲ့သည္။ အခ်ိဳ႕ ႏိုင္ငံျခား အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ထြက္ေျပးသြားၾကသူမ်ားႏွင့္ အစိုးရဆန္႔က်င္သူ မ်ားအနက္ အခ်ိဳ႕ကို ျပည္ပတြင္ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေရး အစီအစဥ္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္ေပးခဲ့သည္။ အီးယူႏွင့္အေမရိကန္ တို႔၏အေရးယူမႈမ်ား၏ ေနာက္ဆံုးရည္မွန္းခ်က္မွာ ထိုသင္ၾကားေပးထားသူမ်ားသည္ အရပ္သား ဦးေဆာင္ေသာ အစိုးရသို႔ ေျပာင္းလဲသြားပါက ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ျပန္လည္ အလုပ္အေကၽြး ျပဳေရးျဖစ္ၿပီး လက္ရွိစစ္စိုးရကို လုပ္ကိုင္ေပးေရး မဟုတ္ေပ။

ရလာဒ္အားျဖင့္အဓိကမက်ေသာမီဒီယာေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးမႈမ်ားမွလြဲ၍တိုင္းျပည္ေခတ္မီ ေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးမည့္ ေလ့က်င့္သင္ၾကား ေပးမႈမ်ား၊မရွိခဲ့ေပ။ယခုအခါအမ်ားႏွင့္ဆိုင္ေသာအဖြဲ႔မ်ား၊ပုဂၢလိကအလွဴရွင္မ်ား ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ဝါဒီအသစ္မ်ား ေမြးဖြားလာေရး အတြက္ ဆႏၵရွိသူမ်ားသည္ ႏိုင္ငံအဝွမ္း ေခတ္မီစြမ္းရည္ ရွိသူမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ရွာေဖြေနၾကသည္။ ေလ့က်င့္သင္ၾကား ေပးႏိုင္ရန္ အလား အလာႏွင့္ အေျခခံ အနည္းငယ္ ရွိသူမ်ားကို ပင္ရွာေဖြ ေနၾကရသည္။

ယခုျပႆနာ အခက္အခဲမွာ ခန္႔မွန္း၍ရႏိုင္ၿပီး ယခင္ကလည္း ထိုသို႔ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ခန္႔မွန္းထားခဲ့ၾကသည္။ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရသည္ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရး မ်ား၏ သက္ေရာက္မႈကိုေစာႏိုင္သမွ် ေစာ၍ခံစားႏိုင္ေစရန္ စိတ္အားထက္သန္ ေနခ်ိန္တြင္ အရွိန္အဟုန္ကို ဆက္လက္တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရး စြမ္းရည္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ မတူညီေသာ အလွဴရွင္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ႏွစ္ဖက္စလံုး၏ အတိတ္မွ မူဝါဒမ်ားေၾကာင့္ အကန္႔အသတ္မ်ားရွိခဲ့ၿပီး လုပ္ရကိုင္ရၾကပ္တည္း လွသည္။ အဆိုပါအတိတ္မွ မူဝါဒမ်ားသည္ တစ္ဦးခ်င္းေပၚတြင္ သာမက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္ႀကီး တစ္ခုလံုး အေပၚတြင္သာမက ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစသည္။

အေပါင္းလကၡဏာ ေဆာင္ၿပီးလွ်င္ ထိေရာက္ေသာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၏ သက္ေရာက္မႈမ်ား မရွိျခင္းသည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ႀကိဳးပမ္းမႈႀကီးကို အထင္အျမင္ မွားေစႏိုင္သည္။ တိုင္းျပည္အေပၚတြင္ ဆိုး႐ြားေသာ အက်ိဳးဆက္ ျဖစ္ႏိုင္သည့္ အလားအလာေၾကာင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး သမားမ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ားအၾကားတြင္ပင္ အားေလ်ာ့ေစႏိုင္သည္။ အခ်ိဳ႕က ဆိုးေသာအက်ိဳးဆက္မ်ား ျဖစ္လာႏိုင္သည္ဟု ယံုၾကည္လ်က္ရွိရာ ထိုသို႔ျဖစ္လာခဲ့ပါက အီးယူ ႏွင့္ အေမရိကန္ အလွဴရွင္မ်ားသည္ မိမိကိုယ္မိမိ အရိွအတိုင္း ေဝဖန္ရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လက္ရွိစြမ္းေဆာင္ရည္ ညံ့ဖ်င္းေနမႈအတြက္ ၎တို႔တြင္ တစိတ္တစ္ပိုင္း တာဝန္ရွိသည္။

Yangon chronicle

0 comments:

Post a Comment

လာေရာက္လည္ပတ္ၾကေသာ မိတ္ေဆြတို႕ရဲ႕အျမင္မ်ားလည္း ေရးႏိုင္ပါတယ္

 

Copyright © 2009 ေဒါင္းမာန္ဟုန္. All rights reserved.